Lagom mycket höst

Just nu är hösten precis så som jag vill ha den. Inte för kall, inte för varm och härligt gula löv på träden. Har precis besökt ett höstigt Skottland och där var det aningen för kallt. Här hemma är det precis lagom. Nu är det precis innan man behöver klä på sig tre lager kläder för att hålla värmen. Det mysigaste jag vet på hösten är att fika och dricka te, se på tv-serier och ge sig an en och annan bok. Jag undrar hur det kommer att bli när jag bor i USA och det är varmt året om. Jag gillar inte alls vintern och ser ändå fram emot när det inte är iskallt ute.

Nu ska jag ta på min min nya pyjamas jag köpte i England som jag också besökte och ha en mysig lördagskväll!

En dag i Danmark

I tisdags var jag ledig från jobbet och jag och min syster Ida tog våra cyklar över till Danmark. Vi tog båten över och cyklade längs Strandvejen mot Humlebæk och Louisiana. Trots att jag bor så nära har jag aldrig tidigare cyklat längs havet på andra sidan. Husen längs kusten är så mycket finare än de i Sverige. Gamla korsvirkeshus varvas med hypermoderna designvillor.

Det tog 45 minuter att cykla till Louisiana och där gick vi runt och kollade på konsten. Här är vi i Yayoi Kuasamas permanenta installation på Louisiana.

Senare cyklade vi till stranden och badade och cyklade tillbaka mot färjan. På stranden läste jag ut kriminalromanen "I denna ljuva sommartid" av Mari Jungstedt. Den var lättläst och klassisk krimroman där alla personer hänger ihop och tillsist förstår man vem mördaren är.

Skärtorsdag med loppisfynd

Imorse så träffade jag min fina vän Humle på frukost på ett litet bageri. Vi lyckades få en plats där trots mycket folk!

Efteråt cyklade vi till maxi och köpte lite allt möjligt och cyklade vidare i iskylan till framtid, en loppis som har allt! Humle fyndade en dia-bildprojektor och en tröja och jag fyndade boken Hemsöborna och ett fat från Rörstrand! Mycket nöjd!

Valentine's day

Alla hjärtans dag var igår och när man har distansförhållande är det inte så kul att se alla som myser och får röda rosor på denna dagen. Jag skypade en liten stund med Brandon när det var fem på morgonen hos honom. Det är så jobbigt med 8 timmars tidsskillnad. Går knappt att hitta tid att prata och ibland när vi smsar går det lång tid innan en av oss svarar. Vi hade sagt inga presenter till alla hjärtans dag, men Brandon håller aldrig sig till regler om presenter. Han hade beställt något till mig som jag hämtade ut på posten. Jag öppnade det när vi skypade och det var Apple TV i paketet! Helt galet, han sa att han skickat nåt litet hehe. Men nu är det mysigt hos mig med Netflix på tvn istället för de fyra gratiskanalerna jag har. SAM_5966.jpg

48 dagar kvar tills min fina kommer till Sverige. Det blir första gången vi firar hans födelsedag tillsammans! Måste komma på nåt jättebra att göra på hans födelsedag! Han har alltid gjort så fina saker för mig på min födelsedag! Fick ju i present att åka till New York i somras, kan nog inte toppa det någonsin men ska komma på något bra! <3

Vecka sju

Bq4Gn+pXQJKp1k5FtBNh8Q PzIRhmKvTxOFHbHZ5S2kEQ       IMG_0672                    IMG_0681 I fredags så fyllde mamma 50! Blommorna till höger var från mig! Jag lockade håret som för en gångs skulle höll hela kvällen! Måste varit en bra locktång mamma hade! Festen började vid tre på eftermiddagen och gäster kom och gick under hela kvällen! Både familj och vänner kom över och de sista gick vid elva! Dagen efter låg jag på mammas och pappas soffa hela eftermiddagen och kollade på Say yes to the dress haha men det var mysigt. Ida var också hemma i helgen. Hon kom nästan inte med sitt flyg pga att tåget till flygplatsen i Edinburgh stannade efter 20 min och stod stilla i 2 timmar. Någon hade hoppat framför tåget. Så sorgligt. Men Ida tog sen en en taxi och kördes till flyget med bara 10 min kvar till avgång. Nu har en ny vecka kickat igång. Fettisdagen idag, jag har aldrig gillat grädde och tål det inte så inga semlor för mig! Måste nog vara den enda i landet som aldrig ätit en semla! Imorgon är det alla hjärtans dag. Ska facetimea en liten stund med Brandon på eftermiddagen. Han skickade en present trots att vi sa inga presenter. Ska öppna den imorgon när vi facetimear. Jag skickade bara ett kort så känns ju lite mesigt nu. Idag fick jag även en kursbok från adlibris. De slarvade bort min första beställning i posten så jag fick ringa och beställa en ny. Beställde den 19 januari första gången och fick den idag 13 februari. Betalade för snabbfrakt men fick det återbetalt. Nu har halva kursen gått och det kändes ju lönt att köpa den nu :/. Bara fem lektioner kvar på kursen.. Förutom långdag i Lund på torsdag har jag inga planer för resten av veckan. Får se vad helgen bjuder på!

4 Februari!

I fredags på kvällen gick jag, mamma och pappa på Jill Johnsons konsert! Det var en del av min julklapp att gå på konsert med dem! Det var en jättefin show och vi satt på rad 9 så det var jättenära scenen! Trist var bara att tre personer som satt framför oss skulle heeeela tiden filma och fota. Fick ju se hela alltet genom deras mobiler. Så trist att en del inte kan njuta av shown utan måste filma det. Jag tänker bara, när ska de nånsin titta på de videorna igen?? Aldrig antaligen IMG_0629.JPG

M38yXy6BR9O%7gfqS0SlXwkF3MwSGC2MmN7yNoQRgs6EH06LNSyOJl+GOKgtT4w

Annars har jag spanat på blommor som ska ingå i brudbuketten och lagat megagod frukost med bananpannkakor, mango och bär!

Imorgon ska jag ner till Lund igen och seminarie om grejer jag inte alls fattar haha Får se hur det går!

30 januari

Ny vecka och snart ny månad! Idag var det ett uppsats seminarie i Lund och stannde sedan en stund för lunch och jobbade på min essay plan som ska skickas in på måndag. Efter det får jag min handledare och då är det dags att sätta igång på riktigt! Jag tror jag kommer skriva om nåt som kallas code-switching och hur vanligt förekommande det är i reklam i Sverige. Code-switching är när man blandar två språk eller går helt över till ett annat språk. Imorgon ska jag gå bort till Sats gymmet och kolla om de har provvecka, funderar på att börja träna där. Det ligger ganska nära där jag bor och slipper gå ner i stan eller åka långt bort. Är lite pepp nu på att träna igen!

Här är min fina bullet journal som redan gått in på februari!

Tillbaka i Sverige

Nu är jag i Sverige igen. Har varit här i en vecka nu och är fortfarande inte helt anpassad till tiden. Har på köpet blivit sjuk igen, andra gången på två veckor. Vid nyår var jag jätteförkyld och hade feber och nu kom allt igen i repris. Men här är 25 grader kallare i Sverige så det är väl också anpassning till klimatet tror jag. Ska försöka hålla igång denna lille bloggen men är inte så bra på det! Får försöka tänka lite mer på bloggen hehe. Har förövrigt valt att ändra mina kurser. Kommer att läsa kandidatkurs i engelska i Lund till våren. Kommer förhoppningsvis snart få en kandidatexamen i engelska när några extra kurser är klara! Så på onsdag börjar pendlarlivet igen. Tre år sen sist jag behöve ta tåget till skolan.

Kommer nåt mer blogginlägg om USA för jag har ju ett hopp här från jul tills nu så lite nyårsbilder och sånt poppar nog upp snart!

Flög från +25 grader från Phoenix till Chicago med -5 till London och sen till Köpenhamn.

19 December

Häromdagen så hade jag och Brandon vår lilla julafton. Vi bakade pepparkakor och julmat! Nu har jag fyllt 12 små fina glasburkar med pepparkakor som jag ska ge bort till Brandons släktingar! Det blev lite av ett projekt att baka pepparkakor och lussebullar. Jag gjorde en lussebullsdeg som inte jäste för jag använde torrjäst som inte funkade. Fick beställa saffran och pepparkaksformar från Amazon för det fanns inte i affären. Igår gjorde jag en ny omgång lussebullar och jästen fungerade denna gången!IMG_8155JoPu0wrwQt6WVPgUpeo74g Vi åkte upp till ett berg som har ett stort A på toppen. Vädret var inte helt toppen så blev ingen solnedgång som vi hade hoppats på men vi såg ut över hela Tucson!fullsizeoutput_571

Här är min julklapp till Brandon. Det är en stjärnkarta från platsen och dagen vi träffades på! IMG_8156

Vi hade satt en gräns på 150 dollar för våra julklappar men Brandon höll sig inte till den! I en stor låda hade han slagit in en iPhone 8! Lådan tillhörde dammsugaren han köpte för ett tag sedan och lagt kartongbitar och tidningar i så att jag skulle tro att det var något annat!  I ett kuvert så hade han även skrivit att vi skulle gå till en nyårsfest på ett hotell och stanna över där! Eftersom vi inte känner någon här så tyckte vi det kunde vara kul att göra något sådant på nyår!

På torsdag ska vi flyga till Brandons familj och vara där i jul!

23 November

Tiden går så fort! Nu är det helg igen och bara en vecka med lektioner kvar! Tror jag kommer hoppa över några nästa vecka för att jag har två final essays som jag måste jobba på! Här får jag ingen tentavecka för de två så måste jobba med dem samtidigt som lektioner pågår! Om två veckor flyger jag till Tucson igen! Köpte precis bussbiljetten till flygplatsen, så det närmar sig slutet här. Känner mig ganska klar med vad som finns och se och göra här i Waterloo! Ska bli skönt med lite jullov snart! I helgen ska jag och kompisar äta frukost på ett diner, gå på acapella konsert (precis som i Glee/Pitch Perfect) och åka till en svensk julmarknad i Toronto!

Helgen i Niagarafallen

I onsdagskväll kom mamma, pappa och Ida till Kanada! På torsdagen hade jag lektioner och visade sedan runt på campus! I fredags åkte vi till flygplatsen och hämtade Brandon och åkte vidare till Niagarafallen!

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESIMG_7563IMG_7644På lördagen hade vi biljetter till båtturen Hornblower. Vi kom jättenära vattenfallen. Vi blev helt genomblöta och jag fick torka skorna med hotellets hårtork. IMG_7593SAMSUNG CAMERA PICTURESSenare på eftermiddagen kom Brandons mamma och pappa också till Niagarafallen! Vi fikade och åt middag tillsammans! SAMSUNG CAMERA PICTURESIMG_7635

På söndagen åkte vi tillbaka till Waterloo och stannade vid ett outletställe på vägen. Brandons föräldrar körde honom till flygplatsen i Detroit och åkte tillbaka till Tucson. Två dagar tillsammans går så fort! Nu ses vi igen i december :)

Elora

Igårkväll bestämde jag mig för att hänga med min kompis Lina och hennes kompis Tea, som hälsade på idag till Elora. På morgonen bestämde sig också Kayla för att hänga med! Det var också Linas födelsedag idag! Hon hade reserverat en hyrbil och hon fyllde passande 25 år idag så hon kunde hyra bilen. Vi körde iväg på förmiddagen och gick genom den mysiga byn och åt lunch på en vegansk/glutenfri resturang så vi fick mat som passade alla! SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Efter lunchen åkte vi till Elora Gorge som är en flod som rinner genom byn. Här kunde man bada!SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESLina, Tea, jag och Kayla. SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESDet är höst och sommar här samtidigt. Det är så konstigt, 32 grader och gulröda löv på träden och marken. Det hade kommit en varning om värmen från regeringen här eller vad nu government är. SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Jag badade bara lite men det var för kallt för mig! Har ju också varit sjuk i veckan och har hosta nu så ville inte att det skulle bli sämre!

23 augusti

Nu har Brandon börjat jobba på sitt jobb och jag är själv kvar i lägenheten från 07-17 om dagarna. Jag går till gymmet,  går till poolen, läser lite eller tittar på Netflix. Jag har ingen bil och det går inte att ta sig någonstans utan en bil. Området som Brandons lägenhet är i ligger lite utanför stan och därför går det ingen buss hit. Bussar och spårvagn finns inne i downtown men de går inte så långt utanför stan. Idag gick jag till poolen men efter en stund så började mörka moln dra in och nu åskar och blixtrar det.

Cedar Point

I fredags åkte jag, Brandon, Rachel och hennes pojkvän Bryan till ett tivoli som heter Cedar Point! Det är känt för alla sina berg och dalbanor. Där var säkert femton stora berg o dalbanor. Även hem till världens snabbade berg och dalbana!  [wpvideo vTYM5vWQ] Vi åkte några av de stora åken och gick även till stranden utanför parken. Cedar Point ligger på en ö i Lake Erie som gränsar till Kanada.